کد خبر: ۳۱۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۸ دی ۱۴۰۱ - 2023January 08
انتظار داریم داوطلبان استرس کمتری داشته باشند و آزمون اول یعنی دی ماه را به نوعی آزمایشی تلقی کنند و بدانند اگر نتیجه مطلوب نبود، در تیرماه فرصت جبران دارند
شفاآنلاین>سلامت>یکی از مهم‌ترین حواشی برگزاری نخستین مرحله از کنکور دومرحله‌ای 1402 که قرار است 29 و 30دی امسال برگزار شود، خبر قطعی سراسری اینترنت بود که هفته گذشته منتشر شد و انتقاداتی جدی را هم به همراه داشت.

به گزارش شفاآنلاین:البته همان زمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای خبر قطع اینترنت به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری را تکذیب و اعلام کرد تاکنون در این‌ ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است. اما سازمان سنجشی‌ها به‌گفته خودشان، درخواست‌هایی در این‌باره دارند و با توجه به سرنوشت داوطلبان کنکور، برقراری امنیت آزمون سراسری با قطع اینترنت همراه را ضروری می‌دانند.

این نکته را عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد و گفت: «می‌دانیم کسب‌وکار و همه جوانب زندگی و حتی امور سلامت و بیمارستانی مردم به اینترنت بستگی دارد، اما قطع اینترنت در زمان کنکور مطالبه داوطلبان و خانواده‌های آنهاست. ضمن اینکه سازمان سنجش تمامی جوانب امر را برای امنیت آزمون درنظر گرفته و خواهان قطع اینترنت همراه هستیم و منظور قطع اینترنت ثابت نیست.» محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم قطع اینترنت را یکی از راه‌حل‌های موجود برای برگزاری آزمونی امن دانسته و تأکید کرده: «مردم قطع اینترنت را می‌پذیرند، چرا که سرنوشت فرزندانمان در گرو کنکور است.»

فرصت جبران در کنکور دومرحله‌ای
نوبت اول کنکور1402 دی‌ماه برگزار می‌شود و نوبت دوم هم تیر سال آینده. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این‌باره توضیح داد: «انتظار داریم داوطلبان استرس کمتری داشته باشند و آزمون اول یعنی دی ماه را به نوعی آزمایشی تلقی کنند و بدانند اگر نتیجه مطلوب نبود، در تیرماه فرصت جبران دارند.» او معتقد است که آزمون وضعیتی مشابه با انتخابات دارد و در این‌باره برای تمامی دستگاه‌های کشور ازجمله وزارت کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، صدا و سیما، اورژانس هواپیمایی، پست، راه و ترابری، آموزش و پرورش و... تعیین وظیفه شده: «تفاوت آزمون سراسری با انتخابات این است که اوراق آزمون سراسری شخصی‌سازی شده و چاپخانه هوشمندی روی آن قرار دارد و با مشخصات افراد گره خورده و جمع‌آوری سؤالات به اندازه ارسال آن مهم و حساس است. امنیت برگزاری آزمون حتی در ۲۴۰۰حوزه فرعی هم بالا رفته است. تنوع‌بخشی در ارتباط با دفترچه سؤالات داشتیم که هم برای آسایش و هم برای امنیت آنها مؤثر خواهد بود.»
به‌گفته این مسئول، برای کنکور 1401بالای ۹۵درصد مسیر تقلب با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بسته شده و این عدد در رشته‌های حساسی مثل پزشکی 100درصد بسته بوده است؛ علاوه بر اینکه افراد متقلب هم نتوانستند وارد دانشگاه شوند و چند سال محروم شدند. پورعباس ادامه داد: «هیأت بدوی می‌تواند متقلبان و متخلفان را ۳ تا ۶سال از آزمون محروم کند و دستگاه‌های ما از نظر کمی و کیفی بهتر و بیشتر شده است. ما روی شبکه‌های تقلب اشراف اطلاعاتی داریم و فهرست افرادی که ارتباط اولیه و ثانویه برقرار کرده‌اند را شناسایی کرده‌ایم و لو می‌روند. از پدر و مادرها می‌خواهم از حرکت فرزندان خود به این سمت جلوگیری کنند. سال قبل ۸۵۷مورد متخلف همراه با تجهیزات را سرجلسه گرفتیم و حدود هزار نفر را به وسیله نرم‌افزارها شناسایی کردیم. دسته اول ۳ تا ۱۰سال محروم شدند و دسته دوم محرومیت حداقل یک سال از کنکور را داشتند.»

اجیر می‌شوند تا سؤالات را منتشر کنند
آخرین حلقه امنیت برگزاری کنکور اینترنت است و در شورای امنیت، قطع سراسری یا نقطه‌ای آن مطرح شده است. این درخواست باید از سوی شورای امنیت کشور تصمیم‌گیری شود و نحوه اجرای آن هم برعهده وزارت ارتباطات است. در این‌باره هم رئیس سازمان سنجش با بیان توضیحاتی عنوان کرد: «داوطلبانی هستند که اجیر می‌شوند تا فقط از آزمون‌ها عکس بگیرند که اتوماتیک ارسال می‌شود و برگشت پاسخ به این سؤالات هم ممکن است. البته سال قبل راه برگشت سؤالات را بستیم، ولی باید راه ارسال عکس هم بسته شود. ما درخواست‌هایی برای این موضوع داریم و فهرست نقاط آزمون را هم به آنها داده‌ایم. تمام جوانب امنیت را برای کنکور پیش رو پیش‌بینی کرده‌ایم و نقطه کمال آن محدود کردن اینترنت است که بستگی به تصمیم وزارت ارتباطات دارد.»
او درباره اینکه اگر اینترنت به‌صورت سراسری قطع شود، اختلال در ارائه خدمات و کسب‌وکارها به‌وجود خواهد آمد، هم بیان می‌کند: «می‌دانیم که کسب‌وکار و همه جوانب زندگی و حتی امور سلامت و بیمارستانی مردم به اینترنت بستگی دارد، اما از طرف دیگر داوطلبان کنکور متقاضی امنیت آزمون سراسری هستند. ضمن اینکه ما تمامی جوانب امر را برای امنیت آزمون درنظر گرفته‌ایم. منظورمان از قطع اینترنت، قطع اینترنت همراه است و منظور قطع اینترنت ثابت نیست.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: